Ett besök på Formex våren 2010

Jag besökte vår huvudstad och Formex på Stockholmsmässan helgen den 21-24 Januari för att inspireras och ta del av nyheter och kommande/pågående trender.

Passade då samtidigt på att gå på några av föreläsningarna som var inbokade under mässan.

 

 

Annica Rantala, Dekorationschef på Åhléns city, Stockholm talade om vikten av inspirerande säljmiljöer.

Det hon talade om var ganska basic ur vilken kurs i butikskommunikation som hellst, men hon hade kompirimerat exponering och skyltning till en basnivå med tips och trix på ett väldigt enkelt och tydligt sätt för alla att ta in.

Här nedan följer lite anteckningar av det hon talade om.

 

 

Anledningen till att det är så viktigt med en inspirerande säljmiljö att:

… man vill få förbipasserande att bli besökare

… man vill få besökare att bli kunder

… man vill förtydliga butikens image och inriktning

… och man vill kunna säljstyra.

 

Faktum är att 80% av alla köpbeslut fattas i butiken. Endast 20% av köpen är planerade.

Alltså ökar en inspirerande miljö försäljningen genom att få kunden att associera.

 

Konkurrensmedel som butikerna har att arbeta med är sortimentet, den personliga servicen, butikens läge, prissättningen och säljmiljön.

 

Planering är väldigt viktig i säljmiljön. Du måste ha kontroll på:

… vad du har köpt in

… vad du vill sälja

… vad du vill att din butik ska säga

… och självklart vad du vill sälja i vilken period.

 

När man planerar en skyltning kan man skylta exempelvis efter varumärke, stilar, färger, säsonger, typ av rum. Och tänk mycket på färgkombinationer och material.

Olika grundsätt att exponera på är bland annat upprepning (förmodligen det viktigaste sättet), pyramidexpo och enkelhet. Enkelhet skapar exklusivitet.

 

Skyltfönstrets bas innefattar:

… bakgrund. Du kan måla, använda tapetvåder, tyg, täcken, bilder eller klä in capa (foam boards).

… golvet. Tänk på att inte lägga produkter direkt på golvet. Lyft upp. Golvet kan även det ”kläs in” med tex matta, sand, klinker etc.

… belysning. Tänk på varierad belysning (allmänbelysning samt spotlights).

… stallaget. Använd möbler och pidestaler för att bygga en bas. Lyft upp produkter.

… färg. Grundregeln är tre färger varav en accent.

 

Och tänk på att skapa ett tema – en röd tråd som sträcker sig från trottoarprataren till fönster, skyltpodier och kassan. Våga välja bort. Och påvera alla våra 5 sinnen för en maximal upplevelse.

 

 

 

 

Vill man läsa mer om butikskommunikation har Jens Nordfält skrivit en bok om ämnet (Marknadsföring i butik). Den är visserligen mest inriktad mot dagligvaruhandel, men den mänskliga hjärnan fungerar likadant i samtliga säljsituationer.

En annan bok i ämnet är Butiksboken av Helena Schmidt Thurow och Ann Sköld Nilsson där det finns en del intressanta saker att läsa om.

 

 

Personligen finner jag detta ämne väldigt intressant och har äntligen införskaffat mig ett eget exemplar av butiksboken. Den väntas dimpa ner i postfacket any day now.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0