Uppdrag: Möbelbutik

Jag fick för ett par veckor sedan förfrågan att hjälpa till med butiksinredningen i en möbelaffär här i stan. Jag tackade glatt ja och spenderade sedan en eftermiddag med att lära känna innehavarna och butikssortimentet samt att lite kvickt fixa till den direkta entré-skyltplatsen med befintligt butiksmaterial. Nedan ser ni resultatet.

före:


efter:


Ursäkta den dåliga bildkvalitén. Skåne har chockats av snöstormar och min kamera är inte top of the line.

På tisdag återstår det att se hur det fortsatta sammarbetet kommer att se ut...

Inredare med säljkompetens

Utbildningen till Inredare med Säljkomptetens är en KY-utbildning (Kvalificerad Yrkesutbildning) på 65 ky-poäng. (Varje ky-poäng innefattar 1 veckas studier.) Målet med utbildningen är att utbilda marknads- och säljinriktade specialister på inredningslösningar och de som ligger bakom är Lärcenter Haganäs i Älmhults kommun samt Hermods AB.



Huvudmoment/Kurser under utbildningen (i kronologisk ordning):

Företagsekonomi, 5 KY- poäng
Färg, form och ljus, visualisering och grafisk design, 7 KY-poäng
Ledarskap, 3 KY-poäng
Grunderna i försäljning och personlig försäljning, 7 KY-poäng
LIA 1, 10 KY-poäng
Inredning, 5 KY-poäng
Butikskommunikation och butiksförsäljning, 5 KY-poäng
Grundläggande marknadsföring, 4 KY-poäng
Praktisk tillämpning av inredningslösningar för hem, butik, kontor och offentlig miljö, 9 KY-poäng
LIA 2, 10 KY-poäng



Efter genomförd utbildning är följande yrkesinriktningar möjliga:

Inredare
Avdelningsansvarig
Butikschef
Kvalificerad säljare och produktansvarig inom inredning och fackhandel t ex hemmöbler, kök och bad, kontorsinredning, inredning offentlig miljö.
Dekoratör
Butikskommunikatör
Inredningskonsult
Heminredningskonsult/ Homestyling




Mina två LIA perioder (Lärande I Arbete) tillbringade jag på MIO, Malmö tillsammans med MIO-inredaren Christian Andersson samt på HANSA, Malmö tillsammans med min handledare, huvudansvarig dekoratör Susanna Stankiewicz och övriga två dekoratörer Anne Cardell och Sanja Vulic.

Kommentar till bedömningsunderlag LIA2, HANSA:
"Jag tycker Anna är en initiativrik och ambitiös tjej som är lätt att sammarbeta med. Många nya uppgifter såsom hantering och påklädning av skyltdockor lärde hon sig mycket snabbt. Det har varit ett nöje att ha Anna som praktikant, hon är lugn, mogen och dessutom en väldigt humoristisk person."

Susanna Stankiewicz



För mig har det varit ett stort nöje att vara ute på de båda LIA platserna och i praktiken arbeta på två helt olika sätt med inredning, färg och form, butikskommunikation, marknadsföring och försäljning.
Det jag har märkt verkligen fångat mitt intresse under utblidningstiden är just butikskommunikationen, marknadsföringen och exponeringen. Att arbeta med skyltning och försäljning ur en kreativ och påhittig synvinkel för att öka försäljning och intresse från kunden, samt att hela tiden observera och lära mig nya saker.




I utbildningens ledningsgrupp kan man bland annat hitta:

IKEA, Älmhult   Helena Gustavsson
Skanska   Jerrie Kristiansson
Möbelriket   Johan Sjöberg
Svensk Handel   Sven Grahn
Myresjökök   Agneta Larsson
Kinnarps Interiör   Stefan Paldan
Svenssons i Lammhult   Katarina Andersson
Ballingslöv   Martin Lundell
JYSK   Marcus Mohlin
Ittala Group   Cecilia Wallsin


Utställningsdesign 15p

Jag ska börja läsa en kvällskurs i Utställningsdesign på Malmö Högskola. Lite för att lära mig, lite för att hålla igång kunskaperna och lite för att inspireras.
Så åter igen ska jag sitta på skolbänken två kvällar per vecka och suga i mig information.



Utställningsdesign används inom många områden, alltifrån utställningar på museer till exponering av kommersiella produkter. Genom kursen tillägnar du dig både teoretiska och praktiska grundläggande kunskaper. Du kommer att arbeta med ljus-, ljud-, text- och rumsdesign till olika typer av utställningar. Kursen vänder sig till dig som vill förbättra möjligheterna att presentera material i form av föremål och texter.

källa: MAH.se

Formex om färginspiration

Formex föreläsningen om Färginspiration hoppade jag tyvärr in i när Louise Klarsten, VD ColourHouse Sverige/ Pantone© redan börjat prata och jag missade därför början. Louise hade i alla fall delat upp olika stilar i mallar och använda sig av dessa för att visa upp olika färgscheman.

Här kommer lite stödord av det hon talade om beträffande stilindelningar:

 

Romantiskt

 

Modernt

Försiktigt, enkelt och stramt. Kontraster i färger. Svart och vitt. Lite klassiskt med loungestil. Kännetecknar stora fönster, blankt golv och mörka färger. Mörkblått på ingång som den nya svarta.

 

Retrostil

Hemtrevnad, personligt, återskapar minnen, mormors gamla servis. Vintage, och en härlig blandning. Udda saker i en secondhandbutik. Ett omatchat intryck.

Kaviarmönstrat glas har åter igen blivit stort. Butiker ska vara mer hem-lika med ett udda urval. Inte många av samma.

 

Funktionell stil

Praktiskt. Full fart och enkelhet i vardagen. Glädje i färg men den funktionella väljer alltid en färg, gärna rött.

Runda former i vägg, funktion, kul, fart och fläkt.

 

Klassisk stil

Brunt är kännetecknet. Mustiga naturliga toner. Mörkt röd, senapsgul, solblekt brun. Djurmönster och en ombonad känsla. Mörka väggar gärna med en stor mönsterdetalj såsom stormönstrad tapet.

Inspiration av laboratorie eller institutio. Bibliotek, herrum. Gamla kartor.

Miljömedveten kvalité. Leva, nöta, utveckla.

 

Trend

Svart bas. Vita kontraster. Rå glamm och glitter.

Det svarta som refererar till det lite farliga. Vampyrfilmer som dessutom är en trend just nu.

Stramt, melankoliskt och aldrig roligt.

 

Naturell stil

Färger från naturen: framför allt grönt men även brunt och beige. Naturliga material. Levande växter.

Naturell käänsla och en doft av trädgård inomhus. Man kan säga att det är en mjukare version av den moderna stilen. Vitt förekommer inte, det ljusa är beige. Kontrastfärger.

Återanvändning av material och mönster. Fossiler, fossila mönster, grovstickat med handgjord känsla, multifärgat i rutmönster.

 

 

 

Hennes slutsats var i alla fall att FÄRGEN SKAPAR STILEN.


Formex och Svenska Moderådet

Som föreläsning nummer två under Formex dagarna lyssnade vi till Lotta Ahlvar från Svenska Moderådet. Hon talade om trendspaning 2010. Hon hade delat upp det i tre olika grenar av trender som är på ingående och kallade dem:

Le Studio

New Order

Enginereed Chroma

 

Föreläsningen var intressant att lyssna på men mycket mer leende, igenkännande nickningar än förtjusande nyheter vad mig beträffar. Men absolut inspirerande.

Nedan följer lite anteckningar från föreläsningen.

 

 

Le studio

Ateljétrenden. Kännetecknas av ateljémiljöer, råa, kreativa miljöer och exempelvis orangerier.

Stilen är surrealistisk, absurd och kreativ. Konstnärsinfluenser så som surrealismen och Dali samt impressionismen och Picasso.

Lotta nämnde filmpremiären av Alice i underlandet med inspirationen till te-party och cupcakes trenden som sköljer över oss. Hon tipsade även om butiker som Prickig Katt i Göteborg och Alfies Antique Market i London.

 

New Order

Översätts lite halvofficiellt med Nyvanlig.

Här handlar det om saker vi känner igen. Nostalgi. Helylle-mode, kollektiva vågen, material som canvas och trä, surdegshiptern och ett mer poetiskt tänkande. Ekologiskt, Enkelt och Basic. Patinerat och råa material. Snäll naturlig färgskala.

Laserat trä kommer tillbaks och gärna då i antifärger såsom lysgrönt eller turkos. Funktioner är viktiga. Detsamma med ”gör det själv”-produkter såsom egen tillverkade korsstygnstavlor och virkning. Lotta nämnde även premiären av Vildingarnas land som en del av denna trend.

 

Enginereed Chroma

En trend av mer kalkylerad färglära som för tankarna till Bauhaus.

Blå är en starkt kommande färg. Likaså färgsättning av hem på ett lite annorlunda sätt såsom färgsättning av tak eller infällning av genomgående "band" runt rummet etc. Lotta visade här bilder på en färgsättning av ett uppmärksammat café i London som även Per Nimer, chefsdesigner på Akzo Nobel, visade på en föreläsning min sista dag på utbildningen till Inredare med säljkompetens. Föreläsningen då handlade om hur man arbetar med kulör och trender i färgens värld.

Caféet har en tokigt stressande inredning med linker och ytor färgade i vitt, svart, blått, rött och gult. Nu har jag tyvärr varken namn eller bild från caféet men jag ska göra mitt bästa för att ta reda på det.

Färgsättningen inom enginereed chroma drar i alla fall tankarna inte bara mot bauhaus utan även mot 80-talet. Ränder, rutor, post-its, colorblock, färgspectra, linjaler och geometriska former.

 


Ett besök på Formex våren 2010

Jag besökte vår huvudstad och Formex på Stockholmsmässan helgen den 21-24 Januari för att inspireras och ta del av nyheter och kommande/pågående trender.

Passade då samtidigt på att gå på några av föreläsningarna som var inbokade under mässan.

 

 

Annica Rantala, Dekorationschef på Åhléns city, Stockholm talade om vikten av inspirerande säljmiljöer.

Det hon talade om var ganska basic ur vilken kurs i butikskommunikation som hellst, men hon hade kompirimerat exponering och skyltning till en basnivå med tips och trix på ett väldigt enkelt och tydligt sätt för alla att ta in.

Här nedan följer lite anteckningar av det hon talade om.

 

 

Anledningen till att det är så viktigt med en inspirerande säljmiljö att:

… man vill få förbipasserande att bli besökare

… man vill få besökare att bli kunder

… man vill förtydliga butikens image och inriktning

… och man vill kunna säljstyra.

 

Faktum är att 80% av alla köpbeslut fattas i butiken. Endast 20% av köpen är planerade.

Alltså ökar en inspirerande miljö försäljningen genom att få kunden att associera.

 

Konkurrensmedel som butikerna har att arbeta med är sortimentet, den personliga servicen, butikens läge, prissättningen och säljmiljön.

 

Planering är väldigt viktig i säljmiljön. Du måste ha kontroll på:

… vad du har köpt in

… vad du vill sälja

… vad du vill att din butik ska säga

… och självklart vad du vill sälja i vilken period.

 

När man planerar en skyltning kan man skylta exempelvis efter varumärke, stilar, färger, säsonger, typ av rum. Och tänk mycket på färgkombinationer och material.

Olika grundsätt att exponera på är bland annat upprepning (förmodligen det viktigaste sättet), pyramidexpo och enkelhet. Enkelhet skapar exklusivitet.

 

Skyltfönstrets bas innefattar:

… bakgrund. Du kan måla, använda tapetvåder, tyg, täcken, bilder eller klä in capa (foam boards).

… golvet. Tänk på att inte lägga produkter direkt på golvet. Lyft upp. Golvet kan även det ”kläs in” med tex matta, sand, klinker etc.

… belysning. Tänk på varierad belysning (allmänbelysning samt spotlights).

… stallaget. Använd möbler och pidestaler för att bygga en bas. Lyft upp produkter.

… färg. Grundregeln är tre färger varav en accent.

 

Och tänk på att skapa ett tema – en röd tråd som sträcker sig från trottoarprataren till fönster, skyltpodier och kassan. Våga välja bort. Och påvera alla våra 5 sinnen för en maximal upplevelse.

 

 

 

 

Vill man läsa mer om butikskommunikation har Jens Nordfält skrivit en bok om ämnet (Marknadsföring i butik). Den är visserligen mest inriktad mot dagligvaruhandel, men den mänskliga hjärnan fungerar likadant i samtliga säljsituationer.

En annan bok i ämnet är Butiksboken av Helena Schmidt Thurow och Ann Sköld Nilsson där det finns en del intressanta saker att läsa om.

 

 

Personligen finner jag detta ämne väldigt intressant och har äntligen införskaffat mig ett eget exemplar av butiksboken. Den väntas dimpa ner i postfacket any day now.


Om mig

Mitt namn är Anna, lilla A.


Som nyutexaminerad Inredare med säljkompetens och med en högskoleingenjörsexamen i Produktutveckling och design i bagaget satsar jag nu helhjärtat på en framtid med inredningskommunikation, butikskommunikation och dekoration.

...Därför startar jag nu denna blogg, detta rum med fönster mot omvärlden. Här kan jag möblera med erfarenheter, arbeten, kunskaper och inspiration. Men även väcka intresse, skapa associationer samt förmedla värdet och säljbarheten av en genomtänkt exponering/inredning.




Välkomna in i värmen och häng med mig en stund.
Mycket nöje.

lilla A
Anna Andersson
[email protected]

CV Januari 2010




RSS 2.0